نتایج نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ISPA) نشان می دهد که 82.2 درصد ایرانیان حداقل از یکی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. در این نظرسنجی که طی روزهای 20 تا 24 شهریور 1403 به صورت مصاحبه حضوری با 3990 ایرانی انجام شد، میزان استفاده از اینستاگرام بیشتر از سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بود.
بر اساس نمودار منتشر شده در گزارش ایسپا، تمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی در ژوئن 1401 که اینستاگرام فیلتر نشده بود، 71 درصد بود. این میزان در دی ماه 1402، 5/46 درصد بود، اما در شهریور امسال به 6/50 درصد افزایش یافت.
در این تحقیق میزان استفاده کاربران از پلتفرم های مختلف داخلی و خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پس از اینستاگرام، پیام رسان تلگرام با 39.3 درصد بیشترین استفاده را داشت. واتس اپ با 33.3 درصد استفاده در رتبه سوم این لیست قرار دارد.
استفاده از پلتفرم های ایرانی پس از فیلترینگ افزایش یافت
در بین پلتفرم های ایرانی، ایتا با 28.9 درصد، روبیکا با 28.5 درصد و بله 29.7 درصد استفاده می شود. نمودار روند سکوی کار بومی، کار ایتا و روبیکا را نشان می دهد و بله قبل از فیلتر (خرداد 1401) کمتر از 10 درصد بوده است، اما از مارس 1401 افزایش کار داشته است. در حال حاضر این سه پلتفرم پرکاربردترین پلتفرم ها در طول سال های فعالیت خود هستند.
دیدگاهتان را بنویسید