کارشناسان IDC معتقدند که کاربران کامپیوترهای خود را به قصد بهره مندی از هوش مصنوعی ارتقا نمی دهند. در واقع نیاز به ارتقاء سخت افزاری باعث افزایش فروش رایانه های هوشمند می شود.
محبوبیت پردازنده های هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش است. به خصوص با عرضه اسنپدراگون X، AMD Ryzen AI 300 و Intel Core Ultra 200V که NPU ها را با 40 ترافلاپس و بیشتر ارائه می کنند.
بر اساس گزارش جدید IDC Research، معرفی رایانههای هوش مصنوعی به ویژه رایانههای ویندوزی با CoPilot Plus، عمدتاً به دلیل نیاز به خرید رایانههای جدید یا نیاز به ارتقاء لپتاپهای موجود است. نه به خاطر توانایی های هوش مصنوعی آنها.
تحقیق IDC
جیتش اوبرانییکی از مدیران ارشد IDC می گوید: «هوش مصنوعی اخیراً رایج شده است، اما نیروی محرکه خرید در بین خریداران رایانه شخصی نبوده است.
اوبرانی اضافه می کند که بسیاری از مشتریان خرده فروشی از مزایای واحد پردازش عصبی (NPU) بی اطلاع هستند. تولیدکنندگان لپ تاپ باید کیفیت NPU ها را ثابت کنند تا مصرف کنندگان ماهیت محاسبات هوش مصنوعی را درک کنند.
علیرغم بازاریابی تهاجمی مایکروسافت برای رایانه های Copilot Plus، فروش فعلی این دستگاه ها در حال کاهش است. از آنجایی که تمامی پردازندههای جدید اینتل، AMD و کوالکام NPU را توسعه دادهاند، انتظار میرود که بازار رایانههای هوش مصنوعی در سالهای آینده به طور تصاعدی رشد کند.
گروه پزشکی |
فروش در سال 2024 |
رشد 2023/2024 |
فروش در سال 2028 |
توسعه در 2027/2028 |
رشد مرکب سالانه |
---|---|---|---|---|---|
قرص |
137.9 میلیون |
7.2 درصد |
140.5 میلیون |
0 درصد |
0.50 درصد |
کامپیوترهای سنتی |
261 میلیون |
0.3 درصد |
280.7 میلیون |
0.6 درصد |
1.80 درصد |
همه چیز |
398.9 میلیون |
2.6 درصد |
421.3 میلیون |
0.4 درصد |
1.40 درصد |
برای سال 2024، انتظار می رود فروش ثابت بماند و رشد بازار به 0.3٪ محدود شود. با وجود این، کاهش فروش رایانه های شخصی با رشد فروش تبلت ها جبران خواهد شد. انتظار می رود فروش تبلت ها 7.2 درصد افزایش یابد، عمدتاً به دلیل معرفی انواع جدید تبلت ها. زیرا سازندگان مدل های جدیدی را با عملکرد بهتر و صفحه نمایش بزرگتر عرضه می کنند.
نکته جالب این است که آی پد هیچ تاثیری در رشد فروش تبلت ندارد و رشد زیاد آن به دلیل استراتژی تهاجمی سازندگان تبلت اندرویدی است.
تحلیلگر ارشد IDC گفت: “نیمه اول سال 2024 نشان داد که برخی از فروشندگان چقدر در بازار تبلت ها تهاجمی هستند و از فرصت های مهم در بازارهای تبلت های نوظهور مانند آسیا/اقیانوسیه (به استثنای ژاپن) و چین استفاده می کنند.”
در نهایت، انتظار می رود رشد بلند مدت تبلت ها تا سال 2028 به صفر برسد. زیرا تبلت ها تمام عملکردهای لپ تاپ را ندارند.
دیدگاهتان را بنویسید