نتایج نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ISPA) نشان می دهد که 82.2 درصد از مردم ایران حداقل از یکی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. در این نظرسنجی که بین 20 تا 24 شهریور 1403 از طریق مصاحبه حضوری با 3990 ایرانی انجام شد، میزان استفاده از اینستاگرام بیشتر از سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بود.
بر اساس نمودار منتشر شده در گزارش ایسپا، تمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی در ژوئن 1401 که اینستاگرام فیلتر نشده بود، 71 درصد بود. در دسامبر 1402 این مقدار 46.5% بود; اما در شهریور امسال به 50.6 درصد افزایش یافته است.
در این تحقیق میزان استفاده کاربران از پلتفرم های مختلف داخلی و خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پس از اینستاگرام، پیام رسان تلگرام با 39.3 درصد بیشترین استفاده را داشت. واتس اپ نیز با 3.33 درصد استفاده در رتبه سوم این لیست قرار دارد.
استفاده از پلتفرم های ایرانی پس از فیلترینگ افزایش یافت
در بین پلتفرم های ایرانی، ایتا با 28.9 درصد، روبیکا با 5.28 درصد و بله 9.7 درصد استفاده می شود. تصویر استفاده از سکوهای تولد نشان می دهد که استفاده از ایتا و روبیکا و بله قبل از فیلتر (خرداد 1401) کمتر از 10 درصد بوده است. اما از مارس 1401 رشد استفاده از آن مشاهده شد. در حال حاضر این سه پلتفرم بیشترین استفاده را در سال های فعالیت خود دارند.
دیدگاهتان را بنویسید